imej

imej

AkiDah/PegAngaN

Tiada tuhan melainkan Allah dan Nabi Muhammad s.a.w adalah pesuruh Allah
salamPhotobucket

Wednesday, December 22, 2010

TIGA DALAM SATu


Assalamualaikum w.r.b…subhana Allah berjumpa kembali di bloq sy ini. Kalau sahabat-sahabat tahu pelbagai kekangan untuk saya melengkapkan blog ini. Oleh kerana sakarang adalah musim akhir2 pembelajaran saya selama 4tahun sy berada di USIM. Alhamdulillah pelbagai ilmu yg sy pelajari dr masa ke semasa… Berdakwah ini adlh jaringan yg perlu kita bawa sehingga kita menghembuskan nafas yg terakhir, jika kita membawanya sehingga akhir hayat kita, insya'allah kemulian juga yang Allah janjikan untuk hamba-hamba nya yg melaungkan syariat islam islam ini. saya ingin berkongsi kepada sahabat2 antara novel-novel yang sy sanga minati sehingga kehari ini karya Fatimah syarha dan karya Habiburrahman El-Syirazy begitu banyak unsur da'wah yang mereka terapkan untuk remaja. Kebanyakkan remaja kita ingin miliki kebebasan, tidak salah untuk memiliki kebebasan tetapi cukuplah sekadar berlandaskan syariat. Kali pertama saya baca novel ini banyak mengajar apa tiu kehidupan, saya x cakap novel lain xde yang best tapi ini antara yg terbest. cuba lah try bace dyrg nye karya mang best coz sy pernah bercita-cita untuk menjadi seperti dyrg bukan novel sahaja yg dyrg hasilkan, bahkan buku motivasi dan sebagainya. Habiburrahman El-Syirazy juga telah melibatkan dirinya didalam industri dgn mewujudkan drama-drama yang di adaptasi dari novel-novel beliau baru-baru ini ketika cinta bertasbih sempena ramadhan bersiri senetron di Indonesia, drama ketika cinta bertasbih dan ayat-ayat cinta. test lah korang tengok.

Kebanyakkan dalam drama2 melayu di Malaysia tidak pernah terfikir untuk membuat filem yg berunsurkan islam malah banyak drama-drama melayu melakonkan watak yg hanya melaungkan kehidupan dalam khayalan tidak pernah sy melihatkan drama yg berbentuk Islam. Di manakah kemuliaan islam, dimanakah kesucian Islam, di manakah kehidupan yg kekal kita sebagai hamba Allah taala bahkan di pelopori dan dikuasai oleh non-Muslim. Non-Muslim tidak akan serik untuk memburukkan nama Islam.


Alhamdulillah perjuangan yang ditunggu-tunggu akan berakhir dan terbang untuk mencari dan menerima perjuangan yang akan dtg. Banyak interesting zaman bergelar student ni, memang USIM sgt mencabar dengan perngurusan nya, pembelajarannya tp setiap yang berlaku itu semua banyak hikmah nya. Walaupun pahit yg kami rasakan tetapi masih ada kemanisan yg ada di USIM whatever tidak akan sy lupekan kenangan-kenangan yang manis semasa bergelar pelajar. Sebagai hamba Allah yang sentiasa memikul amanah yang diturun kan olehnya sy terasa terpanggil mengimarahkan amal dan bakti di Bumi Allah ini selagi nafasku yang terakhir. Setiap perilaku yang dilakukan oleh kita adalah satu pekerjaan dari perlakuan samaada sukarela ataupon tidak rela.

Ana terasa nak berkongsi dengan sahabat diluar sana yang menjalankan kehidupan masing-masing sebagai seorang hamba yang mengabdikan dirinya kepada Allah taala. Jadikan lah pekerjaan salah satu ibadah, kerana ia sebahagian dari amanah. Amanah itu juga adalah suatu ibadat bukan adat. Kebanyakkan masyarakat tidak mengambil peduli amanah adalah sesuatu perkara bukan untuk dipermainkan malah sentiasa diperingatkan. Dalam surau al-A'araf ayat 172 menerangkan titik permulaan amanah yang dipikul manusia di dunia ini, jadi kite telah menjadi saksi bahawa Allah adalah tuhan kita, Allah sudah pun memberi amaran keras iaitu jangan sekali-sekali mengingkari penyaksian ini di akhirat kelak. Letak lah kebahagian itu hanya untuk Allah taala, sesiapa ingin kan kebahagian letakkan kan sesuatu yang ingin kita miliki dan sudah dimiliki hanya kepada Allah taala.

Alhamdulillah ana pon xtau kenapa terase nak menulis bloq ari ni rasa mcm tangan nye ni gatal nak menaip macam2 haha banyak yang nak di kongsikan tetapi cukup setakat ini dulu…

Kalajengking ini adalah seekor binatang berbisa, apa agaknya motif sy membincang kan kala jengking ini ye???erm dia memang binatang yg sgt berbisa, tp ingin sy sentuh kan di sini Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy", yang berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Maka Malaikat Jibril pun bertanya, "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"

Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari 5 orang, iaitu:

1)orang yang meninggalkan sembahyang,
2)orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat.

3)orang yang derhaka kepada ibubapanya.
4)orang yang suka bercakap tentang hal dunia di dalam masjid.
5)orang yang suka minum arak."


(kala jengking neraka lagi dahsyat..)
Ini hanya kalajengking dunia sahaja.

No comments:

Post a Comment